Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Friday, July 17, 2009

Blooming on the 2nd week of July 2009

Sebenarnya... minggu lepas saya dapat balik gak menjenguk ke TBV..'last minute' bos Menteri Perumahan kata tak perlu 'standby' untuk selsema babi... apalagi.. pecut le malam tu ke kampung!


Arundina ni galak berbunga bila di hantar ke TBV, sebelum ni di Klang...susah nak dapat bunga banyak macam ni. Phal cornu cervi ni berbunga sepanjang tahun! Tak berhenti berbunga dan silih berganti.. 'shape' dan 'color' dia pun cun! Dulu ia melekat di pokok mangga, sekarang telah dialihkan ke pasu.. tujuannya dia ialah persediaan untuk dijadikannya sebagai pokok untuk pertandingan.Oncidium ni pun cantik..ni 'standard' untuk 'cut flower'...Oncidium ni asalnya di tanam di pasu tanah liat dan duk di bawah...cuma 3 inci daripada tanah......baru baru ni je tergerak hati nak tukar pasu plastik dan gantungkan..nampak lebih cun bila bunga dia menjulur keluar daripada rumah orkid dan berjuntai dan terbuai buai ditiup angin.Saksikan le rumpunan bunga matahari di hadapan rumah orkid di TBV...sekarang memang musim dia berbunga...'best' betul le tengok 'scene' kuning hijau ni...Arundina graminifolia .... popular di Perak dengan nama Lalang Ipoh. memang banyak terdapat di sepanjang jalan naik ke Cameron Higland melalui Simpang Pulai.Phal hieroglaphyca ni berbunga lagi...dah melekat stabil di pohon mangga..ingat nak alih ke pasu..fikir fikir balik..biar le dia kat situ...nampak 'in-situ' sikit bila ambil fotonya...Vanda hibrid yang wangi...selain daripada terapi mata dan minda di TBV, anda boleh gak dapat buat terapi hidung :).
Ctna Jamaica Red.. ni otai orkid Shah Alam beri...pokonya memang tak pernah kalah bila masuk pertandingan...pokok otai tu le..pokok aku ni baru je nak membesar.
Adenium adalah pokok kegilaan terbaru aku...baru ada dalam 20 pokok di TBV..aku minat Adenium sebab keghairahan untuk membentuknya menjadi bonsai.
Cantik sungguh dia ni..ingat nak beli lagi 3 pasu..
Bulbophyllum Lion King. Hibrid yang 'evergreen' ni. Aku mencari selama 4 tahun hibrid ni dan baru ketemui di nurseri orkid. Cirrhopetalum gracillimum. Ni 'variety' daripada Sabah kalau tak silap.

No comments: