Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Saturday, June 19, 2010

Cycad @ Paku Aji @ Bogak @ Paku gunung

Kawan kawan...

Aku cuba bercerita pasal pokok purba ini ye...mungkin ada antara anda yang amat meminati pokok yang dikatakan telah berada di bumi ni pada 280 juta tahun yang lalu.




Kenapa aku ingin berartikel mengenai pokok ini?

Semalam aku berkesempatan berkunjung ke gerai Brader Remy yang berasal dari Batu Kurau yang menjual pokok ini di Festival Orkid@Tasik 2010.

Hasil sembang sembang dengan Brader Remy..aku akui dia memang berpengetahuan dalam pokok ini..maka aku pun berguru le serba sedikit dengan dia pasal pokok ni..untuk tambah pengetahuan pasal pokok.

Asalnya adalah seperti aku dengan dunia pokok eksotik...bermula dengan hobi..Pokok ini amat perrrlahan pertumbuhannya..banyak terdapat di negeri-negeri belah utara Malaysia Barat.

Pokok ini terdapat jantan dan betinanya...cara nak mengenalnya ialah..pokok betina berbonggol besar dan tidak meninggi...pokok jantan berbonggol kecil dan tumbuh lebih tinggi daripada pokok betina..

Pembiakan adalah melalui biji benih (sesuatu yang 'rare' untuk diperolehi) atau anak pokok..Akarnya tidak menunjang tetapi seperti akar pokok kelapa..hidup di habitat asal di celahan batuan gunung.

15 comments:

Unknown said...

Bro boleh beri contact penjual tu?

. said...

boleh tuan..tunggu esok..saya upload closed up every plant yang dia nak jual....nanti tuan terus roger dia..

DPF said...

saya ada buat koleksi pokok nie.. bukan senang nak ambil pokok nie dari tempat asal.. pernah turut serta expedisi ke habitat asal.. memenatkan tp seronok juga..

ayie nusantara said...

salam..leh kongsi pasal crite ni..mmg minat nagn pokok ni..ader 3 pohn dirumah,dan berniat nak tambah koleksi,ader sape2 nak jual leh sendkan ke emel sy (pic dan harga)
sangghodorm@gmail.com

依之汉 said...

memang exotic pokok ni. Secara asasnya cycad memang susah nak dibiakkan dan pertumbuhannya memang lambat. Dulu ada juga saya teringin nak tanam di hadapan rumah tapi teringat pulak pesan kawan yang pokok ni kalau tak jaga betul akan rugi. Rugi sebab ada orang curi. huh!?

ayie nusantara said...

Hahaha..kat trgganupn ad kes curi pokok ni,tp y bnyk blaku keatas species cycad dr new zealand y saiznye lbh kecl snang utk dlarikan dan smmgnya lbh mhal dr bogak ni..pd pgtahuan sy pkok bogak tmpatan skrg amat susah utk ddpati trutama utk bntk buyung atau pkok y dbela pd stu tmpoh y lama dhalaman rmah,dn sy skrg ad 4 phon utuk djual,tp xtahu mcm mane nk upload gmbr,sape2 y brmnat bleh pm ke 0139493262..serius buyer only

Unknown said...

Pokok ni banyak terdapat di Kilim Karst Geoforest Park, Langkawi. Berasal dari zaman dinasour. habibatnya di celah2 batu kawasan gunung ganang.usianya boleh diketahui daripada panjang batangnya.semakin panjang batangnya, semakin lama la usia nya....sekian..

sportrezeki.blogspot.com said...

Saya ada sepokok dan dah keluar balung atau bunga berminat
rezekiw69@gmail.com

izah karim said...

askm pokok saya keluar biji byk mcm mana nak semai

Unknown said...

Ada kawan nk jual bogak betina besar...

One Stop Center Villagers Products said...

Siapa berminat boleh wasap saya. www.wasap.my/60137069769/pokokbogak

HAZMI YAHAYA said...

Ayah sy dia beli la pokok ni utk tanam kat rumah dia di baling. Dia beli dgn harapan nak tlg org2 susah yg mencari dan menjaga pokok sampai besar dan cantik. Akibat dia balik rumah dia kat Penang. Rumah baling tu x de sapa dok la. X sampai beberapa minggu hilang dah pokok paku aji. Dari 3 Tinggal 2 😅 Pandai depa amik paling cantik sekali.

Unknown said...

0175443687

Unknown said...

Salam.masih bminat dgn pokok haji

Nur haura afeeya said...

Pesakit radang paru-paru Copd

En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570