Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Tuesday, January 5, 2010

Mengejutkan! 1 meter panjang!

Epidendrum stamfordianum yang di tanam di TBV memberikan kejutan kali ni...tangkai bunganya mencapai 1 meter panjang! Kalau di Klang dulu dan juga yang aku tengok di nurseri2 di lembah Klang ni...rata rata tangkai bunganya hanya sekaki panjang...tapi lepas di bawa masuk ke TBV..nah tu dia...aku sedang menunggu Epidendrum stamfordianum 'alba' berbunga lak...adakah juga akan panjang begini tangkainya?

2 comments:

Kak hanim said...

MasyaAllah cantiknya. Inilah Taman Nirwana yang P Ramlee kata tu agaknya.

Khairi, Akak nak tanyalah, kenapa cattleya akak tak nak berbunga. Sedihlah, hampir 20 pasu, 1 atau 2 juga berbunga. Kebanyaknya akak tanam di beranda rumah akak tu, dan ada juga yang tanam kat rumah orkid, tapi nampaknya macam merajuk semua. Pokok semua subur.

Terima kasih.

Kak Hanim

. said...

Kak Hanim

Maaf, baru perasan message ni..rasanya mcm ada masalah cahaya tu...tak cukup cahaya..bila boleh melawat ke rumah? boleh saya advise in-situ..