Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Monday, July 19, 2010

Kajian Saintifik 2 hari

Maaf...topik ni agak berat sikit...sebelum aku bercerita lebih lanjut tentang kajian pendek aku ni..aku nak ucapkan terima kasih kepada Prof Madya Dr Zainazlan daripada Fakulti Kejuruteraan Elektrik, UiTM Shah Alam kerana telah meminjamkan pada aku 'data logger' untuk aku buat kajian pendek ini dan juga komen-komen berilmu daripada beliau tentang data-data yang telah aku perolehi..

Pengenalan
Kajian pendek aku ialah 'Pengaruh Iklim Mikro Dalam Penanaman Orkid : Kajian Awal'. Kajian telah dilakukan selama 2 hari sahaja di dua tempat yang telah dipilih untuk plot kajian iaitu; rumah orkid di Klang dan di TBV. Data-data yang ingin di lihat ialah variasi suhu, kelembapan, kandungan air dalam udara dan intensiti cahaya.

Kenapa aku pilih kajian ini?..berdasarkan pemerhatian aku; 1. Kualiti orkid orkid aku di TBV adalah jauh lebih baik masa aku tanam di Klang dahulu. 2.Ada orkid yang sukar berbunga di Klang lebih mudah berbunga apabila di bawa ke TBV. Maka, aku mahu cari jawapannya secara teknikal, bukan secara gebang kosong sahaja.

Cara kajian
'Data Logger' dibiarkan selama 2 hari di kedua-dua tempat untuk merekod 4 elemen yang aku nak tahu. Hari pertama di letakkan di bawah 'double layer net' dan pada hari kedua diletakkan di bawah 'single layer net' yang terdapat di dalam rumah orkid sedia ada. Kerja-kerja merekod dilakukan secara automatik setiap selang 5 minit oleh 'data logger'.

Keputusan kajian

1. Suhu
Suhu di Klang adalah lebih tinggi daripada TBV. Perbezaan suhu di TBV lebih besar iaitu 13.71 deg C berbanding di Klang hanya 10.48 deg C.

2. Kelembapan di TBV adalah lebih tinggi berbanding di Klang.

Daripada 2 graf di atas, menunjukkan semakin tinggi suhu, kelembapan akan menurun.

3. Kandungan air dalam udara tidak menunjukkan sebarang perbezaan yang ketara untuk kedua-dua tempat.

4. Intensiti cahaya di Klang adalah lebih tinggi berbanding di TBV.


Kesimpulan
1. Suhu sekitar purata 20 deg C, kelembapan purata about 90% dan intensiti cahaya yang sederhana memberikan keperluan untuk orkid hidup dengan lebih subur.

2. Perbezaan suhu yang tinggi di TBV membuatkan orkid lebih mudah berbunga.

No comments: