Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Sunday, June 9, 2013

Bagaimana menanam Habenaria sp., Pecteilis sp. dan Nervilia sp. ?

Sekali lagi...panduan ini berdasarkan pengalaman aku sahaja....micro climate  di tempat penanaman anda juga mungkin mempengaruhi....tapi boleh la untuk korang jadikan sebagai rujukan jika tak tahu macam mana nak mula kan?

Aku, sebenarnya dah beberapa kali tanam spesis-spesis ni....apa saja yang info pasal media penanaman yang sesuai  yang aku dapat tahu, dari internet atau nasihat otai-otai semua aku dah cuba.

Akhirnya aku puas hati dengan media terakhir aku ni...Sphagnum moss...dulu ada gak campur dengan perlite...tapi perlite payah no nak cari...aku guna 100% Sphagnum moss jerr.

Cara aku:

1. Aku rendamkan Sphagnum moss dengan air larutan seaweed dan biar sehingga Sphagnum moss menjadi lembap.

2. Lepas tu, penuhkan 3/4 pasu dengan Sphagnum moss....letakkan 'ubi' spesis tersebut dan timbus dengan Sphagnum moss untuk baki lagi 1/4 pasu.

3. Lepas tu...biar je...siram, racun dan baja seperti biasa....masa depa dormant tu..cuba elakkan kena air siraman secara direct...sebab? moss kan boleh simpan air.

Nak bukti?

Boleh, aku tunjukkan koleksi aku yang dah berjaya survive untuk 3 cycle...

1. Habenaria rhodochelia

Tengok ler mossnya yang dah lama tu. :)






2. Pecteilis susannae 






3. Nervilia aragoana

Sphagnum moss dah ditumbuhi oleh moss hidup tu..



4. Terbaru dalam koleksi, Habenaria carnea. :)




No comments: