Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Friday, May 22, 2009

Potensi Besar Orkid

(Sumber : http://harizamrry.wordpress.com )
  • KOTA KINABALU 7 Feb. – Selain aktiviti pertanian dan penternakan secara besar-besaran, perusahaan bunga orkid merupakan satu lagi industri yang begitu berpotensi diteroka dan dikomersial melalui pelan tindakan Koridor Pembangunan Sabah (SDC) yang dilancar baru-baru ini.
  • Industri orkid sebelum ini kurang diberi perhatian oleh sektor swasta di Sabah sedangkan ia sebenarnya amat berdaya saing untuk diketengahkan sebagai salah satu produk yang cukup menguntungkan sama ada bagi pasaran tempatan atau dieksport ke luar negara.
  • Sabah sebenarnya mempunyai banyak kelebihan untuk muncul sebagai pusat pengeluar eksport utama orkid negara memandangkan negeri ini mempunyai lebih 1,000 spesies orkid yang tidak terdapat di tempat lain.
    Daripada jumlah tersebut sebanyak 850 spesies sahaja ditemui di Taman Kinabalu, di Ranau.
  • Mengikut rekod Persatuan Orkid Borneo Sabah (BOSS), kepulauan Borneo secara keseluruhan memiliki lebih daripada 1,500 spesies orkid dan sebanyak 1,000 daripadanya terdapat di seluruh hutan di Sabah.
    Kekayaan sumber semula jadi itu bagaimanapun belum dimanfaat oleh pengusaha tempatan dan pihak yang bertanggungjawab lain untuk mengetengahkan potensi industri tersebut ke tempat yang sewajar dan selayaknya.
  • Presiden BOSS, Datuk Chan Chew Lam berkata, pada masa ini terdapat hanya 50 pengusaha bunga di Sabah yang membekalkan orkid untuk keperluan negeri ini dengan jumlah pendapatan sekitar RM50,000 setahun.
  • ”Kita perlukan lebih ramai pengusaha orkid di Sabah, penanaman bunga ini perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat dengan melakukannya secara kecil-kecilan terlebih dahulu.
  • ”Keperluan dalam negeri perlu diatasi terlebih dahulu kerana pada masa kini, Sabah masih mengimport orkid yang sudah siap dipotong dari Semenanjung dan juga negara jiran,” katanya.
  • Beliau berkata, permintaan orkid di negeri ini biasanya datang dari industri hotel selain digunakan untuk majlis seperti perkahwinan, pengkebumian, hari jadi, upacara keagamaan, keramaian dan pada masa musim tertentu.
  • Pasaran orkid sama ada tempatan atau pun dunia terbahagi kepada tiga kategori permintaan iaitu orkid yang siap dipotong, orkid yang dikacukkan dan orkid yang dijual dengan pokoknya sekali.
  • Jenis orkid yang kedua menjadi permintaan utama pada masa kini dan kategori itu juga merupakan import utama ke Sabah. Selain itu, pilihan ketiga turut menjadi trend terkini berikutan jangka hayat pokoknya yang boleh hidup lama.
  • Orkid yang dikacukkan menjadi pilihan utama kerana ia mempunyai warna menarik, saiz lebih besar, bentuk serta kelopaknya yang berbeza selain bunga berkenaan tahan lebih lama berbanding spesies asalnya.
    Bagi sesetengah negara yang tidak mempunyai orkid, bunga tersebut dianggap sebagai tumbuhan yang istimewa, unik dan eksotik. Di Sabah, setiap hari spesies orkid baru ditemui berikutan negeri ini kaya dengan flora dan faunanya.
  • Melalui spesies tempatan itu, ia mampu dikacuk menjadi beratus-ratus jenis orkid baru dan hasil tersebut mampu menjadikan Sabah memiliki produk orkid tersendiri yang hanya boleh didapati di Malaysia.
  • Justeru, bagi mengatasi masalah kekurangan orkid di sini, pengusaha tempatan perlu proaktif terlibat dalam industri tersebut dengan melakukan kajian dan seterusnya merancang penanamannya untuk jangka masa yang panjang.
  • Selepas keperluan dalam negeri dapat ditampung, langkah kedua yang perlu dilakukan ialah dengan mengeksport orkid yang terdapat di Sabah dan Borneo bukan sahaja ke Semenanjung tetapi ke serata dunia.
  • Bagi mengimport orkid ke luar Sabah, perusahaan berskala besar perlu dilakukan dan pengangkutan udara yang konsisten pada setiap hari perlu ada supaya bunga-bunga itu sampai pada waktunya bagi membolehkan ia terus segar dan tidak layu.
  • Bukan itu sahaja, kerajaan khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah perlu memainkan peranan yang paling utama bagi memastikan industri itu mendapat pasaran bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia.
  • Untuk tujuan itu, bakal para pengusaha bunga itu perlu mencontohi industri orkid di Thailand yang sudah 30 tahun membina nama dalam industri tersebut selain menjadi pengeksport utama bunga tersebut ke seluruh dunia.
  • Industri di Thailand itu disokong penuh oleh kerajaan mereka selain memiliki pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) khas untuk membangun dan memajukan bidang berkenaan.
  • Timbalan Presiden BOSS, Albert Yong Su Hin pula berkata, keistimewaan dan kemajuan industri tersebut di sana bukan sahaja diberi perhatian khusus oleh kerajaan mereka tetapi mempunyai perkhidmatan udara khas untuk tujuan eksport.
  • “Thailand menjadi salah satu pembekal orkid utama untuk pasaran dunia. Di negara mereka, bunga itu diambil dari kebun-kebun orkid di seluruh Thailand, kemudian dikumpul di sebuah pusat orkid khas sebelum dieksport.
  • “Industri orkid di sana mendapat sokongan penuh daripada pengusaha dan pihak kerajaan termasuk perkhidmatan udara yang menyediakan perkhidmatan khusus untuk mengeksport ke negara yang melanggan.
  • “Bekalan orkid boleh disediakan pada bila-bila masa dalam jumlah yang banyak untuk tujuan eksport dan perusahaan bunga di Thailand turut diusahakan oleh pekebun-pekebun kecil,” ujarnya.
  • Su Hin berkata, satu lagi contoh negara Asia yang berjaya dalam industri itu ialah Taiwan yang menjadi pengeksport utama orkid jenis phalaenopsis yang diusahakan di kawasan seluas 500 hektar.
  • Menurutnya lagi, Taiwan mengeksport 90 peratus orkid berkenaan dengan pokoknya sekali ke negara seperti Eropah, Amerika Syarikat dan Jepun dengan harga yang sangat murah.
  • Sehubungan itu, tidak mustahil Sabah mampu muncul sebagai pengeksport utama orkid dunia kerana negeri ini mempunyai tanah yang subur, luas dan sesuai untuk penanaman bunga itu dalam skala yang besar.
  • Selain kawasan yang terbentang luas, Sabah juga mempunyai spesies orkid yang banyak malah sekiranya dikacukkan, akan lahir spesies baru yang lebih menarik dan unik sekali gus menjadikan negeri ini tumpuan utama dunia dalam perindustrian orkid.
  • Di negara seperti Taiwan, selain diusahakan di kebun-kebun bunga, ia turut diusahakan dalam bilik kaca disebabkan ketiadaan tanah yang cukup dan sesuai untuk tujuan berkenaan.
  • Sekiranya industri itu mampu dibangunkan secara komersial, ia secara tidak langsung akan menyahut seruan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada tahun lalu yang mahukan Malaysia menjadi pengeksport orkid terbesar dunia.
  • Ketika berucap semasa merasmikan Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria Putrajaya) 2007 di Pesisiran Tasik Presint 2 di Putrajaya, Ogos lalu, Abdullah berkata, tidak mustahil Malaysia muncul sebagai pengeksport orkid terbesar dunia.
  • Bagaimanapun, beliau membayangkan matlamat tersebut tidak akan dicapai selagi bunga orkid yang ditanam di negara ini tidak dieksport ke negara lain.
  • Sebagai langkah permulaan untuk memulakan industri itu, Pertunjukan Orkid Borneo 2007 di Kota Kinabalu pada Ogos tahun lalu yang dianjurkan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu dan BOSS dilihat sebagai satu langkah untuk bergerak lebih jauh ke hadapan.
  • Penganjuran pameran orkid peringkat antarabangsa itu sudah tentu akan memperkenal kepelbagaian spesies dan keistimewaan orkid Borneo dan spesies orkid lain yang terdapat di Sabah.
  • Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman melalui ucapannya pada majlis itu berkata, pameran seumpama itu akan melahirkan minat di kalangan masyarakat terhadap orkid dan seterusnya mengusahakan tanaman tersebut.
  • “Kerajaan Negeri menyokong usaha memajukan industri orkid ini kerana saya yakin ia mampu meningkatkan tahap sosio penduduk dan membantu menjana lebih banyak pembangunan di negeri ini.
  • “Kita berharap pameran ini akan dapat menarik minat di kalangan peminat orkid dan juga generasi muda kita di Sabah untuk menerokai industri penanaman orkid yang masih lagi belum diusahakan sepenuhnya.
  • “Saya menyeru pusat-pusat penyelidikan kerajaan seperti Jabatan Hidupan Liar, Jabatan Pertanian, Universiti Malaysia Sabah dan taman-taman Sabah membuat penyelidikan bagaimana untuk menjana industri orkid di Sabah,” ujarnya.
  • Selain pameran itu, usaha pihak BOSS untuk menerbit jurnal khas mengenai spesies orkid di Sabah, Malaysia dan seluruh rantau Asia Tenggara merupakan satu langkah positif untuk memperkenalkan orkid di kalangan rakyat Malaysia.
  • Chew Lam, selaku peneraju utama majalah berkenaan berkata, edisi pertama akan diterbitkan pada 28 Februari ini setebal 150 muka surat yang membariskan penulis dan pengkaji orkid dari seluruh dunia.
  • “Ia akan menampilkan spesies orkid dari seluruh dunia khususnya dari Sabah dan Malaysia. Penerbitan ini adalah yang pertama seumpamanya dan kita berharap dengan cara ini, pencinta orkid akan bertambah di Malaysia.
  • “Seterusnya ia akan menimbulkan kesedaran betapa negara ini kaya dengan spesies orkid dan pada masa yang sama, kita berharap perusahaan orkid akan dimulakan,” katanya.

1 comment:

master togel said...

KISAH NYATA..............
Ass.Saya ir Sutrisno.Dari Kota Jaya Pura Ingin Berbagi Cerita
dulunya saya pengusaha sukses harta banyak dan kedudukan tinggi tapi semenjak
saya ditipu oleh teman hampir semua aset saya habis,
saya sempat putus asa hampir bunuh diri,tapi saya buka
internet dan menemukan nomor Ki Kanjeng saya beranikan diri untuk menghubungi beliau,saya di kasih solusi,
awalnya saya ragu dan tidak percaya,tapi saya coba ikut ritual dari Ki Kanjeng alhamdulillah sekarang saya dapat modal dan mulai merintis kembali usaha saya,
sekarang saya bisa bayar hutang2 saya di bank Mandiri dan BNI,terimah kasih Ki,mau seperti saya silahkan hub Ki
Kanjeng di nmr 085320279333 Kiyai Kanjeng,ini nyata demi Allah kalau saya tidak bohong,indahnya berbagi,assalamu alaikum.

KEMARIN SAYA TEMUKAN TULISAN DIBAWAH INI SYA COBA HUBUNGI TERNYATA BETUL,
BELIAU SUDAH MEMBUKTIKAN KESAYA !!!

((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))

Pesugihan Instant 10 MILYAR
Mulai bulan ini (juli 2015) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal, serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar, Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :

Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
dll

Syarat :

Usia Minimal 21 Tahun
Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

Proses :

Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
Harus siap mental lahir dan batin
Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
Pada malam hari tidak boleh tidur

Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :

Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
Ayam cemani : 2jt
Minyak Songolangit : 2jt
bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt

Prosedur Daftar Ritual ini :

Kirim Foto anda
Kirim Data sesuai KTP

Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 10 MILYAR

Kirim ke nomor ini : 085320279333
SMS Anda akan Kami balas secepatnya

Maaf Program ini TERBATAS .