Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Tuesday, April 14, 2009

Triang Botanical Valley (TBV)

Gelaran ni adalah satu impian kat hati aku ni je..harapan nak buka satu Taman Botani macam Taman Pertanian Shah Alam dulu. Sekarang Taman Pertanian dah tak se'gah' dulu..Ada gak dengor nak 'upgrade' jadi Taman Botanikal Negara..tapi tak tau le ape cerita sekarang?

Pahang kan luas..patutnya ada satu kawasan yang di'reserve'kan untuk kumpul semua tanaman yang terdapat di Malaysia ni. Kalau tak seluruh Malaysia pun, cukup le kalau kumpul spesimen semua tanaman yang terdapat di seluruh negeri Pahang. Untuk tatapan generasi akan datang.

TBV diambil sempena nama Pekan Triang. Kalau kampung sekitar nak cari dan beli belah barang..ke Triang le jawabnya..Felda Bukit Pucung, Felda Bukit Mendi, Felda Sungai Kemahal, Felda Mengkuang, Felda Triang 1/2/3 dan beberapa Felda lagi merupakan kampung-kampung sekitar pekan Triang ni le. Rata-rata depa ni peneroka kelapa sawit le.

Dan aku berikan nama TBV ni kat taman kampung aku. Aku jadikan sekitar kampung aku ni 'stor' koleksi tanaman yang aku kumpul sejak tahun 2002 lagi. Dah beribu gak le 'kepala agong' aku 'sedekahkan' kepada penjual penjual tanaman ni.

Dulu aku longgok semua pokok-pokok yang aku kumpul di ruang sekangkang kongkang di rumah di Klang. Tapi pokok makin lama makin tak sihat sebab dah terlalu padat. Tu yang 'start' pindah ke kampung (mulai Jun 2008). Kat TBV ni, aku buat 'conservation' secara syok sendiri je.. mana-mana pokok yang aku rasa susah nak dapat dah, aku biakkan.

Sekarang, selepas hampir setahun..dah banyak gak la pokok-pokok yangaku biakkan...yang 'korang' tengok sebelum ni dan akan datang kat sini semuanya pokok pokok dari TBV le.


Terkini dalam perancangan dan pengumpulan 'kepala agong' nak buat satu rumah semaian bersaiz 40kaki x 20kaki. Kali ni nak beli anak-anak pokok je. Rumah semaian ni akan terlindung sepenuhnya daripada hujan. Aku boleh 'control' air la. Errr ada ke 'sesaper' nak 'sponsor'? Ha ha ha ha..rasanya macam tipis je le sebab kalau 'sponsor' pun mungkin tak berjaya meng'ADUN'kan atau meng'AP'kan korang dalam pilihanraya yang akan datang ye tak? Aku tak da 'kabel besar'. Takat kabel kecik guna nak ikat pokok-pokok tu ade le.

No comments: