Page Abstract

1. Main
The main page of this blog. You are here. Page that collects photos from our plants collection(mainly orchids) that are flowering at the posted time.

2. About TBV
Introduction of TBV and Bera district (where TBV is)

3. About Pahang
Anything about the state of Pahang, such as interesting places to visit, activities of the population and many more.

4. Diseases
Share about the common diseases always occur to your orchid in the tropical climate.

5. Fungicide
The type of fungicide available in Malaysia to treat the plant's diseases.

6. Pesticide
The type of pesticide available in Malaysia to treat the plant's pest.

7. Fertilizer
The fertilizers that we use for our plants.

8. Nature
Any photo about the beauty of the nature in Malaysia from our view. They are may about the tree, waterfall or animal.

9. Insect
The page that collects my photo from macro shoot. Subject are all kind of insects found around my garden.

10. Scene
The page that collects all photo taken by my intuitive, something that caught my attention suddenly.


Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)

Nak belajar tanam Orkid? Dapatkan buku hebat ini :)
Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri. Boleh dibeli di Karangkraf Mall secara online ya. :)

Bab Bonus

Buku ini juga membincangkan mengenai perladangan Vanila di Malaysia di dalam Bab Bonus. Penulis memberi pandangannya mengenai permasalahan yang perlu diatasi sebelum melakukan pelaburan di dalam perladangan Vanila di Malaysia.

Thursday, April 30, 2009

Panduan membeli orkid

Kawan kawan..

Saya kongsi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian selama 7 tahun mengumpul dan menanam orkid. Sebelum ni saya telah tulis dari aspek yang lain di sini.

Seperti diketahui.. orkid bukan di kawal harganya oleh Kerajaan Malaysia. Memang terdapat perbezaan harga di antara satu nurseri dengan nurseri yang lain. Kenapa ini terjadi? Saya akan cerita di lain kali ye.. Walau apa pun harga yang anda bayar, mestilah ia berbaloi dengan orkid yang anda pilih. Maka, pilihlah orkid yang memberi anda risiko yang amat rendah untuk mati!

Apa yang perlu anda lihat?
  • Akar - pilih akar yang sihat, tiada penyakit..ingat petua ni.. root good, growth good and flower also good. Akar yang tidak sihat menyebabkan risiko anda untuk menghantar orkid yang dibeli ke 'syurga' adalah amat cerah. Akar orkid yang sihat biasa berwarna putih atau 'silverish' dengan dihujungnya terdapat sebahagian akar yang berwarna hijau muda atau coklat.

Contoh foto-foto akar yang sihat













Contoh foto-foto akar yang tidak sihat























  • Daun - daripada keadaan daun juga kita boleh ketahui sama ada orkid yang anda idamkan itu baru di tanam atau tidak. Ia akan kelihatan 'dehydrated' dan kurang 'berseri'. Orkid terus di tanam dan kelihatan 'established'. Kenapa penjual suka berbuat begini? Tujuannya ialah boleh menaikkan sedikit harga. Tetapi jika anda tak dapat menahan nafsu dan ingin juga membeli yang baru di tanam itu, tiada masalah pun! :) ( biasa terjadi hal ini terutamanya membeli orkid spesis)
Daun yang sihat 'dan berseri'


Daun yang memberi tanda 'dehydrated'













  • Rajin berbunga - Bagaimana untuk mengetahui orkid yang anda beli akan rajin berbunga? Kita boleh lihat berdasarkan tangkai-tangkai bunga lama yang terdapat pada pokok orkid tersebut. Walaupun dari jenis yang sama, setiap orkid memberi sifat 'rajin berbunga' yang berlainan. Ini adalah disebabkan oleh genetiknya, sama seperti manusia (walaupun dari ibu-bapa yang sama tetapi anak-anak mempunyai muka yang berlianan kan?).


Pokok bulbophyllum ini mempunyai banyak tangkai bunga yang telah kering. Ini merupakan tanda ia rajin berbunga.

Pokok orkid mokara ini akan berbunga setiap kali selepas 2 daun baru tumbuh. Ini dilihat pada tangkai bunga yang kering padanya.

Begitu juga Aranda ini. Pada setiap 3 daun baru yang tumbuh dia akan berbunga.









  • Kualiti - adalah sebaiknya anda memilih orkid yang mempunyai bunga yang berkualiti tinggi. Ini adalah kerana ia senang dijual balik jika mahu dan juga berpotensi untuk menang hadiah di dalam pertandingan orkid. Anda mestilah mahir melihat kualiti bunga. Tetapi awas, terdapat beberapa nurseri yang menjual orkid mengikut kualiti bunga. Dan adalah biasa, harga orkid yang baik kualiti bunganya lebih tinggi dari yang 'cokia' kualitinya. 'So', tepuk dada tanya selera.

  • Bebas penyakit - pilih orkid yang bebas daripada sebarang penyakit akar dan daun. Terdapat penyakit orkid yang mudah merebak. Anda sudah pasti tidak maahu ia terjadi pada koleksi kesayangan anda kan? Anda perlu mempunyai pengetahuan tentang penyakit orkid untuk tujuan ini. Jika tidak anda akan kena 'kelentong' oleh penjual. Contoh, ala sikit saja ni, balik you potong daun dan kasi racun, mesti 'settle' la ( lepas tu mesti anda tanya racun apa nak pakai kan?, dah kena beli plak racun)
  • Rumpun yang besar - selepas kelima-lima faktor di atas dipenuhi, sudah tentu anda akan mencari rumpun yang besar. Tetapi awas, rumpun yang besar mungkin memberi harga yang juga berlainan. Terdapat beberapa nurseri yang menjual orkid berdasarkan saiz rumpun.

Orkid adalah antara tanaman yang lambat pertumbuhannya. Membeli rumpun yang besar semestinya pilihan yang baik.


No comments: